Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Sylte, Ann Lisa"
-
Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
Sylte, Ann Lisa (Skriftserien Avhandling;11, 2017, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Denne avhandlingen studerer utvikling av didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning gjennom aksjonsforskning. Det innebærer utviklingsforsøk med yrkes- og profesjonsretting av innhold, arbeidsmåter ... -
Erfaringslæring i praksis
Egeland, Gunn Synnøve Omland (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min ... -
Et internasjonaliseringsprosjekt i yrkesopplæringen: Internasjonalisering og elevers læring.
Jørgensen, Ann Torill Havnes; Birkeland, Aslaug (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med undersøkelsene i denne rapporten har vært å se nærmere på hvilke erfaring frisørelever på Vg2 og lærere ved Romsdal videregående skole (Rvgs) skoleåret 2016/2017 har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjektet. ... -
The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 3 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-11-11)Context: This article is based on a pragmatic theoretical perspective on education, in which theoretical and practical competences are developed through experiences and participation in real-world teaching contexts. Previous ... -
Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway
Sylte, Ann Lisa (International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Context: Two major challenges in professional and vocational education (VET) are low levels of relevance and coherence between the content of the educational program and developing competence in working life. This article ... -
Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans
Sylte, Ann Lisa; Jahanlu, David (Journal article; Peer reviewed, 2017)En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ... -
Profesjonsretting og studentaktivitet
Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ... -
Skriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser: Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedagogiske tiltaksplaner.
Llukaj, Ellen-Beathe Stokstad (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Den handler om hvordan yrkesfaglæreren i Vg3 Helsearbeiderfag kan legge til rette for relevant undervisning og erfaringslæring gjennom skriving av pedagogiske ... -
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
Magnussen, Kaija-Liisa; Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
Sørensen, Einar Aa (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Utdannelse i samarbeid med arbeidslivet: Tilrettelegging for relevant yrkesutdanning med mål om læreplass for elevene på VG2 Byggteknikk – en kvalitativ studie
Trudvang, Jan-Eirik (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å tilrettelegge for relevant yrkesutdanning, med mål om læreplass for elever på VG2 Byggteknikk. Intensjonen med prosjektet var å yrkesrette deler av norskfaget og yrkesfaglig ... -
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ... -
Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning
Havreberg, Solveig Dalehaug; Sylte, Ann Lisa (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11 No. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-01-28)The fast-paced changes of the Western world community require vocational education and training (VET) that meets the future working-life needs for competence. One challenge in Norwegian health education is the lack of ... -
Vurdering for yrkesrelevant opplæring
Sylte, Ann Lisa (Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ... -
Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) : Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1
Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete; Hansen, Kari; Sylte, Ann Lisa (Rapporter og utredninger;1/2011, Research report, 2011)Dette er sluttrapporten fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt (2006-2010) om implementering av nye læreplaner i 6 ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Prosjektet studerer læring i yrkesopplæringens to første år. I ... -
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 3, No 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2019-02-23)Målet med denne artikkelen er å belyse kompetanseområder en yrkesfaglærer trenger for å undervise i brede yrkesfaglige utdanningsprogram med tidlig yrkesspesialisering i videregående skole i Norge. Det er bred enighet om ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
Størdal, Trude (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ...